Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto
- Madelon
- Laatst geüpdatet:
Stoelverwarming, een parkeerassistent, grootlichtassistent of adaptive cruisecontrol: grote autofabrikanten zetten vol in op een nieuw verdienmodel waarbij consumenten aanvullende functies voor in de auto kunnen aanschaffen tegen een maandelijkse betaling. En dat betekent dus nóg meer abonnementen. Maar zitten consumenten hier wel op te wachten? En wat houden deze 'functions on demand' eigenlijk in? Wij leggen uit hoe het zit.
Inhoudsopgave
Wat zijn 'Functions on Demand'
Stel je voor: je staat bij de autodealer, oog in oog met die gloednieuwe auto van je dromen. De verkoper schotelt je een speciale deal voor waardoor je het gevoel krijgt dat je de auto voor een redelijke prijs kan meenemen. Maar dan komt de verrassing, want waar je vroeger niet na hoefde te denken over 'upgrades' en 'extra functies' vraagt de verkoper nu: '"wil je er een abonnementje bij?"
Software upgrades
"Functions on Demand" verwijst dus naar een concept in de auto-industrie waarbij autofabrikanten, klanten de mogelijkheid bieden om bepaalde functies of software-upgrades voor hun voertuigen op aanvraag aan te schaffen. In plaats van alles vanaf het begin te krijgen, kun je beslissen welke extra's je wilt, en je betaalt alleen voor wat je gebruikt.
De opkomst van de abonnementsdiensten in de auto-industrie
Van fitnessabonnementen tot scheermesjes: je kan het zo gek niet bedenken en er is wel een abonnement voor. En ook in de auto-industrie lijkt het invoeren van een abonnementsmodel terrein te winnen. Zo kunnen klanten van Audi verschillende opties ontgrendelen zoals een digitale radio, matrix-ledkoplampen, navigatie plus, adaptive cruisecontrol, en nog veel meer.
Lees ook: Zo kun je je abonnement opzeggen in een abonnementeneconomie
Maandelijkse betaling
Je kunt deze upgrades activeren voor een periode van 1 maand, 6 maanden of een jaar. De kosten van de functions on demand variëren van 15,50 euro voor een maand adaptieve cruisecontrol op een Audi A3 tot € 606 per jaar voor een MMI navigatie plus.
Verschillende aanbieders
Maar Audi is zeker niet de enige die abonnementen aanbiedt. Want waar je bij Audi gebruik kan maken van 'Functions on Demand' heet dit bij BMW 'ConnectedDrive', bij Mercedes 'Me Store' en bij Tesla 'Premium Connectivity'.
De voordelen van abonnementen in de auto-industrie
Een voordeel van abonnementsopties in de auto-industrie is de flexibiliteit die het biedt aan klanten. Ze kunnen functies en upgrades toevoegen wanneer ze die daadwerkelijk nodig hebben, in plaats van vooraf te betalen voor opties die ze misschien nooit gebruiken. Bovendien biedt het autofabrikanten de mogelijkheid om nieuwe inkomstenstromen te genereren en klanten te binden door voortdurend nieuwe functies en upgrades aan te bieden.
Auto-abonnementen en duurzaamheid
Ook spelen abonnementsopties in auto's een rol in duurzaamheid. Doordat klanten bepaalde functies op aanvraag kunnen activeren, kan de levensduur van een voertuig worden verlengd, aangezien nieuwe functies en upgrades in de loop van de tijd beschikbaar komen. Dit kan helpen om de impact van auto's op het milieu te verminderen door te voorkomen dat voertuigen voortijdig worden vervangen.
De nadelen van abonnementen in de auto-industrie
Een nadeel van abonnementsopties is dat het op lange termijn duurder kan zijn voor consumenten. Hoewel het aanvankelijk aantrekkelijk lijkt om alleen te betalen voor de functies die je direct nodig hebt, kunnen de kosten in de loop der tijd oplopen. Als je meerdere functies of upgrades toevoegt, kunnen de abonnementskosten uiteindelijk duurder worden dan wanneer ze meteen bij de prijs van de auto inzaten.
Meerdere abonnementen
Bovendien kan het beheren van meerdere abonnementen voor verschillende functies ingewikkeld worden. Sommige consumenten kunnen het gevoel hebben dat het aanpassen van hun voertuig te complex wordt met te veel keuzemogelijkheden.
Klantrespons en marktacceptatie
De abonnementsmodellen krijgen veel kritiek. Want ondanks de beweringen van fabrikanten over voordelen van de abonnementen, lijkt het volgens veel klanten in feite vooral een nieuwe methode van te zijn om blijvend inkomsten te genereren uit een auto die de showroom heeft verlaten.
Kritiek op BMW
Met name BMW heeft de afgelopen tijd veel kritiek ontvangen. Zo wilde het Duitse automerk in 2020 een abonnement introduceren waarmee klanten gebruik konden maken van Apple CarPlay in hun auto. Naast de installatiekosten, zou het 78 euro per maand gaan kosten om deze feature te kunnen gebruiken.
Goedkopere modellen
Daar kwam enorme kritiek op, versterkt door het feit dat Apple CarPlay in veel andere, goedkopere automodellen gratis en meteen beschikbaar is. Daarnaast kondigde BMW afgelopen jaar aan dat ook klanten die stoelverwarming willen, daarvoor 19 euro per maand moesten gaan betalen.
Sociale media
Op sociale media maakten mensen dit idee belachelijk omdat BMW-eigenaren een abonnement moesten afsluiten voor een functie die al standaard was ingebouwd in hun voertuig. Inmiddels heeft BMW bepaalde opties, zoals stuurverwarming en stoelverwarming, uit het abonnement gehaald.
Potentiële goudmijn
Volgens autofabrikanten is het overgaan op abonnementen noodzaak omdat verwacht wordt dat de behoefte voor het aanschaffen van nieuwe auto's in de toekomst zal afnemen. Vanaf 2030 is het niet meer toegestaan om nieuwe benzineauto's te verkopen, en elektrische auto's hebben doorgaans een langere levensduur.
Veel inkomsten
Hoewel het vaak gaat om kleinere bedragen per maand, zien fabrikanten de abonnementen als een potentiële goudmijn. RTL Nieuws weet te melden dat het moederbedrijf van merken zoals Hummer en Saab, General Motors, vorig jaar bijna 2 miljard euro aan inkomsten uit dit soort abonnementen behaalden. Zij voorzien dat dit bedrag tegen 2030 zal toenemen tot ongeveer 24,5 miljard euro per jaar.
Conclusie
Autofabrikanten introduceren steeds meer abonnementsmodellen voor extra functies, maar dit roept vragen op bij consumenten. Hoewel flexibiliteit en duurzaamheid voordelen zijn, kunnen de kosten op lange termijn hoger uitvallen en het beheer van meerdere abonnementen ingewikkeld zijn. Fabrikanten zien dit als een belangrijke toekomstige inkomstenbron, ondanks de kritiek van klanten.