Een familie zit met popcorn op de bank

Huishoudens betalen vaker voor meerdere streamingdiensten

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

Steeds meer huishoudens hebben tegelijkertijd twee of meer abonnementen op een streamingdienst. Ook is de groep mensen mét een abonnement voor het eerst groter dan die zonder. Streamen is zelfs zo populair dat mensen vaker ‘de kabels doorsnijden’. 

Inhoudsopgave

    Groeiend aanbod van streamingsdiensten

    Het aanbod in Nederland wordt steeds groter. Netflix, Videoland, Disney+ en Amazon Prime Video zijn op dit moment de belangrijkste spelers in ons land, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat nieuwe diensten overwaaien vanuit de Verenigde Staten. Daar doen onder andere HBO Max, Paramount+ en Peacock het ook goed.

    Veel verschillende keuzes

    Een keuze maken wordt er dus niet makkelijker op. Wil je bijvoorbeeld films van Disney en Marvel, maar ook Netflix Originals kunnen bekijken? Dan heb je Disney+ én Netflix nodig. Dit is een belangrijke reden voor mensen om een extra abonnement af te sluiten.

    Logo van Disney+ op een beeldscherm

    Aantal abonnementen per huishouden

    Meer dan de helft van de huishoudens (51 procent) heeft minimaal één abonnement op een videodienst. Waarschijnlijk is dit ook het gevolg van het vele thuiszitten tijdens de coronacrisis. Vorig jaar had nog 56 procent geen abonnement afgesloten. Het aantal huishoudens met 2, 3 of 4 abonnementen nam ook toe.

    Zoveel abonnementen hebben huishoudens op een videodienst:

    • Geen abonnement: van 56 naar 49 procent
    • 1 abonnement: van 27 naar 26 procent
    • 2 abonnementen: van 12 naar 16 procent
    • 3 abonnementen: van 4 naar 7 procent
    • 4 abonnementen: van 1 naar 2 procent

    Netflix bovenaan, Prime Video stijgt

    Netflix is nog altijd het populairst. Maar liefst 43 procent van de huishoudens heeft een Netflix-account – al blijkt wel dat één op de drie Nederlanders niet betaalt voor de dienst. Op gepaste afstand volgt Videoland, het platform van eigen bodem, met 15%. Disney+ komt met 10% aandeel terug op plek drie.

    Prime Video op een laptop

    Groei van Amazon Prime Video

    Opvallend is de groei van Amazon Prime Video. In een jaar tijd is het marktaandeel van de Amerikaanse dienst meer dan drie keer zo groot geworden. Het marktaandeel van videodiensten, in 2020 en 2021:

    1. Netflix: van 39 naar 43%
    2. Videoland: van 12 naar 15%
    3. Disney+: van 8 naar 10%
    4. Prime Video: van 2 naar 7%
    5. NPO Start Plus: van 5 naar 6%

    Abonnees kunnen meerdere abonnementen tegelijkertijd hebben.

    Van videodienst wisselen

    De concurrentie wordt steeds groter en videodiensten werken hard aan uitbreiding. Amazon kocht bijvoorbeeld al filmstudio Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) op, onder andere bekend van de Hobbit-reeks en James Bond-films. Door het groeiende aanbod lijkt het erop dat abonnees eerder van dienst gaan wisselen.

    Streamingdienst opzeggen

    Na een aantal jaren Netflix heb je misschien de voor jou interessante films en series wel gezien en wil je een keer iets anders. Een nieuwe dienst opent dan een hele nieuwe cinematische wereld voor je. Bij 123opzeggen kun je het opzeggen van die oude dienst eenvoudig regelen. Stel een opzegbrief op voor Netflix, Videoland, Disney+ of Amazon Prime Video en laat ‘m door ons versturen!

    Conclusie

    In het tweede kwartaal van 2021 werden veel lidmaatschappen, abonnementen en donaties opgezegd. Verhuizingen, pensionering, geld besparen en overstappen naar andere diensten waren de belangrijkste redenen. Dit gold onder andere voor Zeker en Mobiel, FNV, Make-A-Wish, Voogd en Voogd, en KWF.

    Landschap
    Golf