5 lampen bij elkaar

Miljoenenclaim voor Vattenfall na innen onterechte kosten

  • auteur Madelon
  • Laatst geüpdatet:

Slecht nieuws voor energiebedrijf Vattenfall. Naar schatting hebben duizenden zakelijke klanten te veel betaald voor hun energie. Door middel van een onduidelijke post op de factuur probeerde het energiebedrijf kosten te innen, die volgens een actie-collectief onterecht waren. Door deze extra post hangt er nu een miljoenenclaim boven het hoofd van de energieleverancier.

Inhoudsopgave

    Misleiding door medewerkers

    De post lijkt niet per ongeluk op de factuur van zakelijke klanten terecht te zijn gekomen. Oud-medewerkers van Vattenfall beweren zelfs dat ze klanten informatie moesten geven die helemaal niet klopt. De opdracht die zij kregen vanuit de directie was dat ze geen slapende honden wakker moesten maken en onder de vragen uit moesten zien te komen. Dit deden ze, omdat hun eigen bonussen hiervan afhingen. Soms ging het hierbij om wel 10.000 tot 20.000 euro per jaar.

    Slapende klanten

    De klanten waarbij deze kostenpost op de factuur staat, zijn zogenoemde ‘sleepers’. Klanten die al jarenlang bij dezelfde energieleverancier zitten en hun facturen niet of nauwelijks controleren. Zo kan een dergelijke kostenpost makkelijk op de factuur komen te staan en betalen ze onbewust jarenlang te veel voor de verbruikte energie.

    Man met krullen en grijze trui schrikt van zijn factuur

    Betalen aan netbeheerder

    Opvallend is dat de kostenpost die op de facturen genoemd staat, helemaal niet verborgen is. Je kunt ‘m terugvinden onder de naam ‘gecontracteerd vermogen’. Niemand weet precies wat er dan eigenlijk gecontracteerd is en waarom daar extra geld voor betaald moet worden.

    Een raadsel

    Een raadsel voor de energieafnemer en Vattenfall zegt dat deze kosten rechtstreeks aan de netbeheerder betaald moeten worden. Eén van de klanten van Vattenfall vertrouwde deze uitleg niet helemaal en is gaan bellen met de netbeheerder. Die wist van niets en de kosten werden niet doorgesluisd door Vattenfall.

    Nuon-Claim

    Deze misstanden zijn al eerder geconstateerd in de tijd dat Vattenfall nog Nuon heette. Actiegroep Nuon-Claim houdt zich al een lange tijd bezig met de zaak. Van medewerkers van Vattenfall krijgen zij vaak te horen dat de post gewoon bij de prijs hoort en dat het tarief zo opgebouwd is. Toch blijkt dat de post er ook vanaf gehaald kan worden als er doorgevraagd en geklaagd wordt. Dat is toch opvallend, vindt de advocaat van Nuon-Claim.

    Man controleert zijn factuur van Vattenfall

    Vattenfall opzeggen

    Vattenfall is zich van geen kwaad bewust en houdt vast aan het feit dat het ‘gecontracteerd vermogen’ bij het tarief hoort en dat klanten zelf voor een andere leverancier kunnen kiezen als dat beter bij ze past.

    Vattenfall stopzetten met 123opzeggen

    Ben jij het vertrouwen in Vattenfall ook een beetje kwijt na deze berichten en wil je graag overstappen naar een andere leverancier? Je zegt je contract na afloop van de vaste contractperiode eenvoudig op met een opzegbrief van 123opzeggen.

    De verzenddienst

    Deze opzegbrief is helemaal afgestemd op Vattenfall, zodat je precies de informatie geeft die zij nodig hebben om jouw contract op te zeggen. Door onze verzendservice hoef je zelf helemaal geen actie meer te ondernemen en wordt jouw contract handig opgezegd.

    Conclusie

    Energiebedrijf Vattenfall wordt geconfronteerd met een miljoenenclaim omdat duizenden zakelijke klanten mogelijk te veel hebben betaald door een onduidelijke post op hun facturen. Medewerkers meldden dat zij klanten bewust misleidende informatie moesten geven. Deze extra kostenpost heeft geleid tot een aanzienlijke financiële dreiging voor Vattenfall.

    Landschap
    Golf