‘Betaal niet voor een ongewenst abonnement’
- Madelon
- Laatst geüpdatet:
Het gebeurt steeds vaker dat mensen online een gratis proefpakketje bestellen en dan ongemerkt vastzitten aan een abonnementen. 123opzeggen hoort van veel klanten dat zij niet gevraagd hadden om deze abonnementen en ook niet vinden dat ze hoeven te betalen. 123opzeggen zocht uit wat je rechten als consument zijn en welke vervolgstappen je zou kunnen zetten.
Inhoudsopgave
Miljoenenschade door zendingen
Nederlanders lijden veel schade door het ontvangen van ongewenste pakketjes. De Consumentenbond zocht uit om wat voor bedragen het gaat en als ze alleen kijken naar het aantal klachten via hun klachtenportaal dan komen ze op een bedrag dat hoger ligt dan een miljoen. Dit zijn alleen de bij hen gemelde zaken en het daadwerkelijke bedrag ligt dus waarschijnlijk tientallen miljoenen euro hoger.
Voorkomen is beter dan genezen
Het is dus altijd verstandig om je te realiseren dat veel bedrijven andere plannen hebben als ze iets gratis aanbieden. Gratis is in die zin bijna nooit gratis. Het is altijd bedoeld om jou te verleiden meer te kopen. In het geval van de ongewenste vervolgzendingen zit je door dat ‘gratis’ product dus vast aan een peperduur abonnement. Gelukkig zijn er bepaalde situaties waardoor jij onder dat abonnement kunt uitkomen.
Vragen die duidelijkheid geven
Stel jezelf de volgende vragen en kijk of je onterecht aan het abonnement vastzit:
- Je hebt het abonnement al opgezegd. Als de zendingen blijven komen, ondanks dat je het abonnement al hebt opgezegd dan hoef je andere zendingen niet te betalen. Zorg er wel altijd voor dat je bewijs van je opzegging hebt. Dit kan bijvoorbeeld een verzendbevestiging van 123opzeggen zijn.
- Je kunt niet vinden hoe je moet opzeggen. Als jij je abonnement graag wilt opzeggen, dan moet dat kunnen op de manier waarop je het abonnement ook bent aangegaan. Als jij dus via internet een abonnement bent aangegaan, dan moet je ook via het internet kunnen opzeggen. Ze mogen dan niet van je vragen dat je opzegt per aangetekende brief.
- De opzegtermijn is onduidelijk. Als je iets bestelt, maar je weet niet precies dat je een abonnement aangaat, dan hoef je het niet te accepteren. Er mag bijvoorbeeld niet verstopt in de voorwaarden staan dat je een abonnement aangaat en het vinkje waarmee je akkoord gaat met het abonnement mag niet standaard aangevinkt staan.
Aanmaningen en dreigementen
Als je toch zendingen ontvangt, ondanks dat je past in de hierboven genoemde situaties dan raadt de Consumentenbond aan om nooit te betalen. Als je dit wel doet, ben je dit geld kwijt en stimuleer je het gedrag van deze bedrijven. Onthoud dat je in je recht staat en dat je ook niet hoeft te betalen. Je hebt namelijk niet om een abonnement gevraagd en was er niet van op de hoogte dat je een abonnement aanging.
Ongevraagde pakketjes
Blijf je pakketjes ontvangen waar je niet om gevraagd hebt, dan hoef je deze pakketjes in principe niet terug te sturen. Toch wordt er wel geadviseerd dit te doen om meer ongemakken te voorkomen. Je kunt contact opnemen met het bedrijf in kwestie en vertellen waarom je het pakket wil terugsturen. Als het bedrijf weigert de verzendkosten te betalen, dan kun je ervoor kiezen het pakket te houden.
Terugsturen van pakketjes
Kies je voor het terugsturen van het pakketje, dan is het altijd verstandig om bewijsmateriaal te verzamelen. Net als bij de opzegging, kun je er een foto van maken of een verzendbevestiging bewaren. Als je een mail stuurt naar het bedrijf, geldt dit ook als bewijs. Hebben ze alleen een contactformulier, dan kun je een screenshot maken van het ingevulde formulier en de verzonden melding naderhand.
Opzeggen via 123opzeggen
Als jij ook graag van het abonnement van bijvoorbeeld CBD Intens af wil, dan kun je het abonnement eenvoudig opzeggen met een opzegbrief van 123opzeggen. Wij zorgen ervoor dat de opzegbrief bij het bedrijf terechtkomt, zodat ze jouw abonnement kunnen opzeggen. Je ontvangt bij 123opzeggen altijd een bevestiging van verzending, zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen.
Meer leesvoer: Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'
Conclusie
Het bestellen van gratis proefpakketjes leidt vaak tot ongewenste abonnementen, waardoor consumenten onterecht vastzitten aan kosten. 123opzeggen biedt duidelijkheid over je rechten en helpt bij het eenvoudig opzeggen van deze ongewenste abonnementen. Door gebruik te maken van een opzegbrief via 123opzeggen, kun je zekerheid krijgen over de beëindiging van het abonnement en problemen voorkomen.