Consumentenbond: 'Online opzeggen vaak te moeilijk'
- Madelon
- Laatst geüpdatet:
Het wordt mensen vaak onnodig moeilijk gemaakt om hun abonnementen en diensten online op te zeggen. Ze komen blokkades tegen en soms staat de mogelijkheid diep begraven in de algemene voorwaarden van het bedrijf. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond naar 125 bedrijven en de resultaten zijn schokkend te noemen.
Inhoudsopgave
Verborgen in voorwaarden
De Consumentenbond keek naar de verschillende opzegmethoden voor abonnementen van deze 125 abonnementendiensten en wat bleek? Eén op de drie abonnementen zijn niet snel en eenvoudig op te zeggen via de website zelf. Soms is er wel een optie, maar zit die zo goed verborgen in de algemene voorwaarden dat je hier snel overheen kijkt.
Maas in de Wet van Dam
Dit is precies de maas in Wet van Dam waar de bedrijven slim op inspelen. Er wordt in deze wet namelijk niets gezegd over de zichtbaarheid van de opties. De online optie staat er dus wel, maar vaak worden mensen sluw geleid naar de enige duidelijke manier van opzeggen: telefonisch. Helaas is dat nu precies de vorm van opzeggen die het minst in trek is bij consumenten.
Sluwe verkopers
Doordat consumenten vaak gedwongen worden om te bellen met het bedrijf, krijgen zij sluwe verkopers aan de lijn. Die verkopers proberen klanten te laten afzien van hun opzegging of hun abonnement om te zetten. Heel vervelend als je je abonnement wil opzeggen. Je zit dan niet te wachten op verkopers en lange wachttijden.
Negatieve beoordeling
Volgens de Consumentenbond zijn vooral kranten, tijdschriften, goede doelen en energiebedrijven lastig op te zeggen. Deze bedrijven leiden je graag naar de telefoon en dat is niet de bedoeling. Greenchoice heeft de website inmiddels al aangepast, waardoor het voor klanten makkelijker moet worden om het abonnement op te zeggen.
Bedrijven passen website aan
Ook RTL XL en 10 andere bedrijven pasten hun website aan om de klanten te helpen. Zes andere bedrijven beloven beterschap en zullen de website nog eens onder de loep nemen. De overige bedrijven komen vaak met smoesjes waarin ze vertellen dat klanten het ‘prettiger’ vinden om te bellen, maar uit reacties op 123opzeggen weten wij dat dit bijna nooit het geval is.
Ook interessant: OV Ombudsman: Opzeggen OV-abonnementen vaak onnodig lastig
Altijd online opzeggen?
Uit onderzoek van 123opzeggen blijkt dat mensen vooral Lot of Happiness, Lexa Ourtime en de BankGiro Loterij lastig op te zeggen vinden. Klanten van 123opzeggen geven aan dat ze vaak niet kunnen vinden hoe ze online kunnen opzeggen. Om situaties zoals deze te voorkomen heeft 123opzeggen een manier ontworpen waarop elk abonnement, contract en lidmaatschap eenvoudig is op te zeggen.
Verzendbevestiging
Zo kun je altijd online opzeggen en hoef je de deur niet uit om een aangetekende brief te versturen. Bovendien krijg je van ons altijd een verzendbevestiging. Ook de 100% opzeggarantie is erg fijn, omdat 123opzeggen je dan verder helpt als een opzegging niet helemaal goed gaat. Op die manier weet je altijd zeker dat je abonnement goed opgezegd wordt.
Conclusie
Het onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat het opzeggen van abonnementen en diensten vaak onnodig moeilijk wordt gemaakt. Veel bedrijven verbergen de opzegmogelijkheden diep in hun algemene voorwaarden of dwingen klanten om telefonisch contact op te nemen. Dit leidt tot frustratie bij consumenten.