Wil je een abonnement opzeggen? Hier zijn vijf tips!
- Madelon
- Laatst geüpdatet:
Het kan gebeuren dat je een abonnement of lidmaatschap hebt waar je niet langer gebruik van wilt maken. Hier zijn vijf tips die je kunnen helpen bij het opzeggen van een abonnement of lidmaatschap.
Inhoudsopgave
Tip 1: Lees de abonnementsvoorwaarden
Voordat je begint met het opzeggen van een abonnement of lidmaatschap, is het belangrijk om de voorwaarden te lezen. Hierin zijn onder andere de wettelijke regels opgenomen, maar ook andere regels die specifiek gelden voor het abonnement.
Elke aanbieder hanteert andere voorwaarden, lees ze dus door
Elke aanbieder hanteert andere voorwaarden voor leden en abonnees. Ook wordt er in de voorwaarden beschreven hoe je het abonnement of lidmaatschap kunt opzeggen en wat de opzegtermijn is. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en vermijd je onnodige kosten.
Tip 2: Wees op tijd
Zorg ervoor dat je op tijd begint met je abonnement opzeggen. Vaak geldt er bij abonnementen en lidmaatschappen voor onbepaalde tijd of vaste periode een opzegtermijn. De opzegtermijn is meestal een maand, maar kan bij een jaarabonnement ook drie maanden zijn.
Wees niet te laat met een abonnement opzeggen
Als je te laat bent met opzeggen, kan er een automatische verlenging van het abonnement of lidmaatschap en de automatische incasso plaats vinden. Dit kan vervelende financiële consequenties hebben. Zet de opzegdatum daarom in je agenda zodat je het niet vergeet.
Tip 3: Maak gebruik van de juiste opzegmethode
Elk abonnement of lidmaatschap heeft zijn eigen opzegmethode. Soms kun je online opzeggen, soms moet je een brief sturen. Zorg ervoor dat je de juiste methode kiest als je wilt opzeggen, en dat je de opzegging op de juiste manier verstuurt.
Zet je abonnement stop met 123opzeggen
Als je bijvoorbeeld een brief moet verzenden, zorg er dan voor dat je een aangetekende brief verstuurt zodat je zeker weet dat deze aankomt. Kies je voor een online opzegbrief van 123opzeggen, dan kun je soms voor deze verzendoptie kiezen. Je kunt de gratis opzegbrief ook zelf uitprinten en per post of per e-mail versturen.
Tip 4: Wees duidelijk
Als je het abonnement of lidmaatschap opzegt, wees dan duidelijk over de reden van opzeggen. Of je nu telefonisch opzegt, per e-mail, of per opzegbrief.
Vraag om een goedkopere optie als dat mogelijk is
Als de reden bijvoorbeeld is dat het abonnement te duur is, kun je vragen of er een goedkopere optie is. Soms bieden bedrijven namelijk een alternatief, waardoor je het abonnement toch kunt behouden. Verstuur je een opzegbrief, vermeld dan als abonnee zo mogelijk ook je polis- of abonneenummer, geboortedatum en e-mailadres.
Tip 5: Vraag om een bevestiging
Vraag altijd om een bevestiging van de opzegging. Zo weet je zeker dat het verzoek tot het opzeggen of beëindigen van je abonnement goed is aangekomen. Ontvang je binnen veertien dagen geen ontvangstbevestiging of schriftelijke bevestiging van de opzegging, neem dan contact op met de klantenservice van het bedrijf om te vragen of de opzegging in goede orde is ontvangen.
Hulp bij opzeggen
Toch nog hulp nodig bij opzeggen? Bij 123opzeggen kun je een gratis opzegbrief maken. Deze kun je gemakkelijk downloaden, uitprinten en verzenden als je je persoonsgegevens hebt ingevuld in de online opzegbrief. Je kunt ook kiezen voor de verzenddienst. 123opzeggen zorgt er dan voor dat je brief bij de juiste aanbieder terecht komt. Zo easy kan opzeggen zijn!
Conclusie
Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn bij het opzeggen van een abonnement. Lees de voorwaarden, wees op tijd, gebruik de juiste opzegmethode, wees duidelijk, en vraag altijd om een bevestiging.