Een man wil de stekker eruit trekken van zijn abonnement.

VodafoneZiggo blijft klanten verliezen ondanks Champions League-rechten

  • auteur Jelle

VodafoneZiggo heeft in het vierde kwartaal van 2024 opnieuw een groot aantal klanten verloren. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat het telecombedrijf 30.200 internetklanten zag vertrekken. Hoewel er 5800 nieuwe zakelijke internetklanten bij kwamen, verloor het bedrijf op de consumentenmarkt 36.000 klanten.

Naast de daling in internetklanten stopten in de laatste drie maanden van 2024 ook 62.800 klanten met hun vaste telefonieabonnement en zegden 36.600 klanten hun televisieabonnement op. Over heel 2024 verloor VodafoneZiggo maar liefst 99.700 internetklanten, 261.800 telefonieklanten en 135.200 televisieklanten.

Inhoudsopgave

Champions League-rechten geen succes

Om het klantverlies te beperken, investeerde Ziggo vorig jaar in de exclusieve uitzendrechten van de Champions League. Hiermee hoopte het bedrijf bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken.

Het gewenste effect bleef echter uit: in plaats van een afname van het aantal vertrekkende klanten versnelde de uitstroom juist in het vierde kwartaal. Over heel 2024 verloor Ziggo 137.100 klanten, een stijging ten opzichte van de 123.200 vertrekkende klanten in 2023.

Klanten stappen over door prijsverhogingen

Naast de toegenomen concurrentie spelen de jaarlijkse prijsverhogingen een belangrijke rol in het klantverlies. Steeds meer consumenten stappen over naar andere providers of kiezen ervoor hun alles-in-éénpakket aan te passen.

Vooral vaste telefonie lijkt steeds minder populair te worden. In het laatste kwartaal van 2024 beëindigden bijna 63.000 klanten hun vaste telefoonabonnement bij Ziggo.

Omzetdaling door klantverlies

De dalende klantenbasis heeft effect op de omzet van VodafoneZiggo. In het vierde kwartaal van 2024 daalde de omzet met 2,5 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Toch bleef de totale jaaromzet stabiel op 4,11 miljard euro, mede dankzij prijsverhogingen. Onder de streep bleef er voor VodafoneZiggo over heel 2024 een nettowinst van bijna 2 miljard euro over, een stijging van 3,1 procent ten opzichte van 2023. Ziggo zag in het laatste kwartaal echter de winst met 5,9 procent dalen tot 470 miljoen euro.

Vodafone groeit nauwelijks

Ook Vodafone, de mobiele tak van het bedrijf, wist nauwelijks te groeien. In het vierde kwartaal kwamen er slechts 800 mobiele abonnees bij. Ten opzichte van een jaar eerder is het klantenbestand van Vodafone zelfs iets gekrompen.

VodafoneZiggo wijt de aanhoudende klantverliezen aan hevige concurrentie en scherpe promoties in de markt. Het is nog onduidelijk of de telecomprovider in 2025 verdere stappen zal zetten om de uitstroom van klanten te verminderen.

Ziggo of Vodafone opzeggen?

Ziggo opzeggen en Vodafone opzeggen doe je gemakkelijk. Bij 123opzeggen zeg je eenvoudig en snel je abonnement op zonder gedoe. Gebruik onze gratis opzegbrieven en bespaar direct op je maandelijkse kosten! 

Landschap
Golf