Een rode telefoon

Moet ik mijn abonnement verplicht telefonisch opzeggen?

  • auteur Jelle
  • Laatst geüpdatet:

Veel organisaties willen het liefst dat je telefonisch opzegt, en zo’n belletje is niet bepaald leuk. Je houdt er namelijk niet van om iemand te moeten teleurstellen, maar wilt toch echt van je abonnement, lidmaatschap of polis af. Het liefst ben je daarom zo kort mogelijk aan de lijn en wordt alles snel afgehandeld. Dat je in de wachtrij komt te staan zal geen verrassing zijn. Het is alleen nog de vraag hoeveel wachtenden je voor je hebt. Dat wachtmuziekje is in eerste instantie misschien nog vrolijk of rustgevend, maar na tien keer luisteren komt ‘ie toch wel een beetje je keel uit...

Inhoudsopgave

    Abonnees behouden met aantrekkelijke kortingen

    Als je eindelijk aan de beurt bent, krijg je een vriendelijke klantenservicemedewerker aan de lijn. Iemand die ook nog eens best overtuigend kan zijn en je probeert te verleiden met allerlei aantrekkelijke kortingen. Daarmee spelen organisaties slim in op ons gevoel van wederkerigheid.

    Psychologie achter welkomstcadeautjes

    Met andere woorden: als zij iets voor jou betekenen, ben jij eerder geneigd iets terug te willen doen. Dat werkt met een welkomstcadeautje bij een tijdschrift, maar net zo goed met minder tastbare aanbiedingen, zoals een fikse korting.

    Je wordt overgehaald

    Je krijgt dus het gevoel dat je ze iets verschuldigd bent, alleen is dat natuurlijk niet zo. Je wilt geen korting, je wilt van je abonnement af! Voor je het weet heb je tegen een interessante aanbieding tóch ingestemd om klant, lid of abonnee te blijven en hang je op. Maar om die reden had je de telefoon helemaal niet opgepakt…

    Vrouw probeert via de telefoon haar abonnement op te zeggen

    Opzeggen vaak onnodig moeilijk

    Opzeggen wordt consumenten vaak onnodig moeilijk gemaakt. Vooral kranten, tijdschriften, energieleveranciers en goede doelen hebben hier een handje van. Ze maken het lastig om online op te zeggen en verstoppen die optie soms op hun website, diep in de Algemene Voorwaarden.

    Klantenservice bellen

    Na een vergeefse zoektocht voelen klanten zich daarom al gauw genoodzaakt om alsnog de telefoon op te pakken. Dan kan een medewerker van de klantenservice namelijk nog een laatste poging doen om je te overtuigen om tóch te blijven.

    Organisatie probeert te verkopen

    De organisatie zal uiteraard ook benieuwd zijn naar jouw reden van opzeggen, om zo de dienstverlening te kunnen verbeteren. Maar ze willen je natuurlijk het allerliefst behouden als klant of lid. En de persoon die je aan de lijn krijgt, heeft daarvoor gerichte training gehad.

    Voordelen van schriftelijk opzeggen

    Het opzeggen per mail of brief heeft volgens een aantal organisaties een nadeel. Gegevens worden soms niet goed aangeleverd, en incomplete opzeggingen kunnen worden verwerkt. Daarom heeft telefonisch opzeggen de voorkeur van de meeste bedrijven.

    Man met een brief in zijn handen

    Schriftelijk opzeggen

    Toch is schriftelijk opzeggen het veiligst, en bovendien vaak gemakkelijkst. Je krijgt hierbij namelijk een schriftelijke bevestiging van opzegging. Daarmee heb je zwart op wit dat je daadwerkelijk hebt opgezegd én kun je aantonen wanneer je dat hebt gedaan. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen, als een abonnement onverhoopt toch door blijkt te lopen.

    Zo’n bevestiging krijg je niet als je opzegt per telefoon. Met een aangetekende brief sta je het sterkst.

    Wet Van Dam

    Ben je dan verplicht om telefonisch jouw opzegging door te geven? Nee, opzeggen mag telefonisch, schriftelijk of per mail. Zolang dit maar volledig en op een duidelijke manier gebeurt. Je wordt als abonnee bovendien beschermd door de Wet Van Dam.

    Wat houdt deze wet in?

    Onder deze wet mag een abonnement altijd op dezelfde manier worden opgezegd als je het bent aangegaan. Heb je dus schriftelijk een abonnement afgesloten? Dan moet schriftelijk opzeggen ook mogelijk zijn. Wel moet dus voldoende informatie worden aangeleverd om een opzegging te verwerken.

    Je abonnement online opzeggen

    Opzeggen hoeft gelukkig niet per se bij het bedrijf waar je het abonnement, contract, lidmaatschap of de polis hebt afgesloten. Daarvoor hoef je geen formele brief of mail op te stellen of een lastig telefoontje te plegen. Je opzegging kun je gewoon via internet regelen, dankzij een online opzegdienst als 123opzeggen.

    Met meer dan achtduizend opzegbrieven in onze database zit jouw product of dienst er vast bij. Zoek ‘m gerust op in de zoekbalk of neem bijvoorbeeld een kijkje bij alle loterijen, telecomproviders of verzekeringen.

    Maak een gepersonaliseerde opzegbrief

    Heb je de juiste opzegbrief weten te vinden? Vul dan een aantal persoonlijke gegevens in, zodat jouw brief wordt gepersonaliseerd. Als je te veel post van de desbetreffende organisatie krijgt, kun je ook meteen aangeven dat je dit niet meer wilt ontvangen. Alle overige informatie die nodig is om jouw aanvraag te verwerken, hebben wij al in de brief gezet. Nu hoef je alleen nog maar te kiezen voor een verzendmethode.

    Vrouw zegt abonnement op met 123opzeggen

    Zelf op versturen of kies voor de verzendoptie

    Wil je ‘m zelf op de post doen? Dan kun je de opzegbrief gratis downloaden en voorzien van een envelop met postzegel. Kunnen wij je verder helpen? Kies dan een verzendoptie. Voor een klein bedrag zorgt 123opzeggen er vervolgens voor dat die brief zo snel mogelijk bij de desbetreffende organisatie terecht komt. Zo ben je zonder veel poespas van ongewenste kosten af en krijg je een officiële schriftelijke bevestiging van opzeggen thuisgestuurd.

    Conclusie

    Het telefonisch opzeggen van een abonnement wordt vaak lastig gemaakt, waarbij wachttijden en verleidelijke kortingen je op de proef stellen. Schriftelijk opzeggen biedt een veilig alternatief, met de zekerheid van een schriftelijke bevestiging. Dankzij de Wet Van Dam is het mogelijk om op dezelfde manier op te zeggen als waarop je je hebt aangemeld. Online opzegdiensten zoals 123opzeggen maken het proces eenvoudig en efficiënt.

    Andere Artikelen

    Bekijk andere artikelen op onze blog

    Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen? Een knip op je cloud: Tijd om Dropbox op te zeggen?

    Dropbox Premium heeft recent besloten zijn onbeperkte opslagruimte in te perken. Duik met ons mee...

    01 september 2023 Lees verder
    Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar Dit zijn onze meest opgezegde abonnementen van het afgelopen half jaar

    Van beauty-kits tot binge-watchen, hier lees je meer over welke abonnementen het afgelopen half j...

    25 augustus 2023 Lees verder
    Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto Goudmijn voor autofabrikanten: een abonnement op je auto

    Autofabrikanten zetten vol in op een nieuw verdienmodel waarbij consumenten aanvullende functies...

    07 november 2023 Lees verder
    Amazon Prime verhoogt prijs van abonnement met 66 procent Amazon Prime verhoogt prijs van abonnement met 66 procent

    Streamingdienst Amazon Prime wordt binnenkort fors duurder in Nederland. Op dit moment kost de di...

    02 november 2023 Lees verder
    Zo kun je je abonnement opzeggen in een abonnementeneconomie Zo kun je je abonnement opzeggen in een abonnementeneconomie

    Een economie waar klanten betalen voor toegang tot producten en diensten in plaats van eenmalige...

    14 juli 2023 Lees verder
    Nog een abonnement: Meta komt met reclamevrije abonnementen Nog een abonnement: Meta komt met reclamevrije abonnementen

    Facebook-moederbedrijf Meta komt binnenkort met een nieuw abonnement waarbij gebruikers van Insta...

    02 november 2023 Lees verder
    Met een auto abonnement ben je straks geen eigenaar meer van een auto Met een auto abonnement ben je straks geen eigenaar meer van een auto

    Auto-abonnementen vormen een opkomende trend die de traditionele normen van autobezit uitdaagt. W...

    25 januari 2024 Lees verder
    Opzeggen abonnementen bij veel bedrijven nog steeds te moeilijk Opzeggen abonnementen bij veel bedrijven nog steeds te moeilijk

    In 2020 publiceerden we al eerder een blog over een onderzoek van de Consumentenbond. Hierin gave...

    26 april 2022 Lees verder
    Streamen populaire series duurder dan een tv-abonnement Streamen populaire series duurder dan een tv-abonnement

    Om bij te blijven met populaire series zijn meerdere abonnementen bij verschillende streamingdien...

    29 februari 2024 Lees verder
    Moet je binnenkort betalen voor Google? Moet je binnenkort betalen voor Google?

    Google is ongetwijfeld de populairste zoekmachine ter wereld- en tot nu toe volledig gratis. Maar...

    11 april 2024 Lees verder
    Landschap
    Golf