Nog een abonnement: Meta komt met reclamevrije abonnementen
- Madelon
- Laatst geüpdatet:
Of het nu gaat om fitnessabonnementen, maaltijdboxen of streamingdiensten: abonnementen vliegen je tegenwoording om de oren. Zelfs Meta, het brein achter de sociale mediagiganten Facebook en Instagram, komt binnenkort met de keuze uit een gratis versie met gepersonaliseerde advertenties, of een betaalde versie zonder reclame. Waarom Meta heeft besloten om deze reclame vrije versie op de markt te brengen, heeft alles te maken met jouw privacy. Wij leggen je uit hoe dit precies zit.
Inhoudsopgave
Wat is Meta?
Meta, voorheen bekend als Facebook, is een toonaangevend technologiebedrijf dat zich specialiseert in sociale media. Het bedrijf is opgericht in 2004 door Mark Zuckerberg en is vooral bekend vanwege zijn social media platforms, zoals Facebook, Whatsapp en Instagram. Met miljarden actieve gebruikers over de hele wereld, heeft Meta een wereldwijde omzet van meer dan 100 miljard euro.
Nieuw abonnement
Misschien is het je wel eens opgevallen tijdens het scrollen op Instagram of Facebook: je bent op zoek naar een nieuwe winterjas en ineens zie je overal winterjassen voorbij komen. Dit komt doordat het platform de dingen die je leuk vindt, de mensen die je volgt, de plaatsen waar je incheckt en de hashtags waarmee je je foto's versiert 'onthoudt'.
Gepersonaliseerde advertenties
Hierdoor kan Instagram je gepersonaliseerde advertenties voorschotelen die perfect bij je passen. Voor degenen die die persoonlijke advertenties helemaal beu zijn, is er goed nieuws. Vanaf november kan je een abonnement afsluiten voor Facebook en Instagram zonder deze persoonsgerichte advertenties.
Maandelijkse kosten
Deze reclame vrije versie mag wat kosten want via de website ga je er 9,99 euro per maand voor betalen en via de app is dat zelfs 12,99 per maand. Dit prijsverschil komt doordat Google en Apple een commissie inhouden op betalingen via de Play Store en de App Store. Je kunt Facebook en Instagram nog steeds gratis gebruiken, maar dan stem je er mee in dat Meta veel informatie over jou mag verzamelen om je gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen.
Meta's verdienmodel
Tot voorheen kwam een groot deel van de inkomsten van Meta uit de advertenties op hun sociale mediaplatforms, zoals Facebook en Instagram. Adverteerders betalen Meta namelijk om hun advertenties aan de gebruikers te tonen, en deze advertenties worden vaak gepersonaliseerd op basis van gebruikersgegevens.
Gegevens worden gebruikt voor reclame
Het socialemediabedrijf verzamelt dus gegevens over zijn gebruikers, zoals hun interesses, locatie en demografische gegevens. En deze gegevens worden vervolgens gebruikt om persoonsgerichte advertenties te targeten.
Privacydruk
Dit verdienmodel staat al een tijdje onder druk omdat gebruikers zich steeds meer bewust zijn van de manier waarop hun gegevens worden verzameld en gebruikt. Ook geldt er in Europa sinds vijf jaar een strengere privacywetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), waardoor Meta geregeld onder vuur ligt.
Torenhoge boetes
Met het nieuwe betaalde abonnement hoopt Meta te voldoen aan de strenge Europese privacywet. Afgelopen mei kreeg Meta nog een torenhoge boete van 1,2 miljard opgelegd door Europese privacytoezichthouders. Dit was de hoogste privacyboete die ooit in Europa is opgelegd.
Gegevens overdragen niet legaal
De toezichthouders van de Europese Unie streven ernaar om het voor Facebook juridisch onmogelijk te maken om gegevens van Europese gebruikers naar de Verenigde Staten over te dragen. Dit doen ze omdat ze bang zijn dat deze gegevens in handen van Amerikaanse inlichtingendiensten terecht kunnen komen.
Kritiek op de reclame vrije versie
Met het nieuwe abonnement hoopt Meta dus aan de strenge Europese wetgeving te voldoen, maar de gratis variant mét reclame blijft gewoon beschikbaar en krijgt zelfs de voorkeur van Meta. "Wij geloven in een gratis internet gedreven door advertenties en zullen mensen gratis toegang blijven bieden tot onze gepersonaliseerde producten en diensten", aldus het techbedrijf. Dit nieuwe initiatief van Meta ontvangt nu al behoorlijk wat kritiek. Zo vinden velen dat privacy een grondrecht is waar je niet voor zou hoeven betalen.
Verbod van gepersonaliseerde advertenties
Noorwegen had Meta al verboden om, zonder toestemming van gebruikers, gepersonaliseerde advertenties te laten zien. En dit verbod gaat door de European Data Protection Board gelden door heel Europa.
Toestemming nodig
Meta heeft in augustus al laten weten dat het haar Europese gebruikers om toestemming zou vragen voor het plaatsen van persoonsgerichte informatie. De timing van de komst van het nieuwe reclame vrije abonnement komt dus voor velen niet als een verrassing.
Update: nieuwe Europese wetgeving
Sinds mei 2024 heeft de Europese Unie nieuwe regels ingevoerd die bedrijven verplichten om expliciet toestemming te vragen voor het gebruik van persoonlijke gegevens voor advertenties. Dit heeft invloed op de manier waarop Meta zijn advertentiemodel kan toepassen.
Conclusie
Meta introduceert een betaald abonnement voor een reclamevrije versie van Facebook en Instagram om te voldoen aan strenge Europese privacywetgeving. Dit biedt gebruikers de keuze tussen een gratis versie met gepersonaliseerde advertenties of een betaalde versie zonder advertenties, waarbij privacy centraal staat.