Internetproviders houden snelheid glasvezel bewust laag
- Madelon
- Laatst geüpdatet:
Glasvezel is beschikbaar voor 90% van de Nederlandse huishoudens. Zonder de tussenkomst van internetproviders zou elke glasvezelaansluiting een standaard snelheid van 1 gigabit per seconde bieden. Maar internetproviders verlagen bewust de snelheid van hun goedkoopste abonnementen. Dit doen ze om meer winst te genereren door verschillende snelheidsopties aan te bieden tegen hogere prijzen.
Inhoudsopgave
Bewust lage snelheid
Het klinkt misschien logisch: meer betalen voor een hogere internetsnelheid. Maar bij glasvezelaansluiting klopt dit niet. Elke glasvezelaansluiting biedt standaard minimaal 1 gigabit per seconde aan snelheid. Internetaanbieders verlagen dus bewust de internetsnelheid bij goedkope abonnementen om er zo meer aan te verdienen.
Lees ook: Prijsverhogingen bij Ziggo vanaf 1 juli 2024: wat je moet weten
Wat is glasvezel?
Glasvezel is een technologie voor het overbrengen van gegevens via dunne strengen glas of kunststof. Deze strengen zijn in staat om data te versturen door middel van lichtsignalen, wat resulteert in zeer hoge snelheden en grote bandbreedte.
Rol van internetaanbieders
Internetaanbieders zoals KPN, Ziggo en T-Mobile bieden glasvezelabonnementen aan consumenten en bedrijven. Zij leggen de glasvezelkabels aan, beheren het netwerk en bieden verschillende pakketten aan met variërende snelheden en prijzen. Maar eigenlijk houden ze consumenten voor de gek.
Speciale apparatuur om internetsnelheid laag te houden
Internetproviders gebruiken namelijk speciale apparatuur of software om de snelheid op hun glasvezelnetwerken te beperken, zegt glasvezelexpert Hendrik Rood van Stratix. "De aanschaf van die apparatuur of software kost geld," legt Rood uit. "Daardoor is het leveren van een lagere snelheid eigenlijk duurder dan het aanbieden van de volledige snelheid."
Standaard snelheid wordt 'premium product'
De reden dat internetproviders kunstmatig de snelheid beperken, heeft alles te maken met marketing. Door goedkopere abonnementen met lagere snelheden aan te bieden, wordt de standaard 1 gigabit-snelheid een 'premium product' waarvoor consumenten bereid zijn meer te betalen. Bij KPN kost een 1 gigabit-abonnement 10 euro per maand meer dan het goedkoopste abonnement, terwijl het verschil bij Odido zelfs 15 euro per maand bedraagt.
Internetverkeer is geen kostenpost meer
Vroeger was het internetverkeer dat klanten genereerden een kostenpost voor providers, maar tegenwoordig zijn deze kosten verwaarloosbaar, legt Freedom directeur Anco Scholte ter Horst uit. "Het is ook niet zo dat het internetverkeer evenveel toeneemt als de verbinding sneller wordt. Diensten zoals Netflix of Microsoft Teams verbruiken dezelfde hoeveelheid data op een 1 gigabit-verbinding als op een 100 mbit-verbinding." Consumenten met glasvezel worden dus eigenlijk misleid.
Glasvezel abonnement opzeggen
Bij 123opzeggen willen we abonnementen opzeggen zo simpel mogelijk maken. Geen eindeloos papierwerk, ingewikkelde telefoongesprekken of oneindige zoektochten naar de juiste methode. Daarom bieden we een gratis opzegbrief aan waarmee jij je abonnement kan opzeggen.
-
Vul je gegevens in.
-
Download de brief en verstuur deze per post,
-
óf laat 123opzeggen de verzending voor je regelen.
Conclusie
De strategie van internetproviders om de snelheid van glasvezel bewust te beperken roept vragen op over eerlijkheid en transparantie. Terwijl glasvezeltechnologie standaard hoge snelheden biedt, worden consumenten geconfronteerd met lagere snelheden en hogere kosten voor 'premium' opties. Dit gebeurt ondanks het feit dat dataverkeer tegenwoordig weinig extra kost. Consumenten worden zo misleid door providers die extra willen verdienen aan de standaard glasvezelsnelheid.